Az már most látható, hogy ebben a tanévben nem kerülnek vissza a diákok és a tanárok az iskolákba, ezért bár még van néhány nap hátra a nyári szünetig. Az eddig tapasztaltak elegendőek ahhoz, hogy előre jelezhessük a szeptemberi kezdés utáni történéseket.
Az iskolák és a családok nem voltak egyformán alkalmasak a koronavírus helyzet miatti távoktatásra. Ezért elnézést kérek azért, hogy a válaszaim, nem lesznek maradéktalanul igazak az ország minden térségére és iskolájára.
Mivel a középiskolás diákok technikai hozzáértésük folytán is könnyebben megoldották részvételüket az online oktatásban, valamint mert általában képesebbek az önálló tanulásra, ezért inkább az általános iskolákra koncentrálok. (Bár ezen a ponton sok szülő zsebében kinyílhat a bicska és mondhat valami olyat, hogy „Mi az hogy magasabb technikai hozzáértés? Az én 8 éves gyerekem 5 másodperc alatt csinál meg bármit a telefonomon, amit nekem egy hétig sem sikerült...”)
Beszéljünk azokról az általános iskolákban tanuló gyerekekről, ahol így vagy úgy, de valamilyen mértékben sikerült online oktatás keretében előrébb haladni a tantárgyak egy részével vagy egészével!
Mennyire alapos az a tudás, amit a diákok online oktatásban sajátítottak el?
Ha szülő vagy, akkor tudod, hogy kicsit lazábban mennek a dolgok a karantén idején. Később kelnek a gyerekek, akár a szülők is, ha munkahelyük is home-office jellegű. Azután vagy részt tudnak venni online órákon vagy nem. Kapnak feladatsorokat, amiket többé-kevésbé megoldanak tanári és szülői segítséggel. Van, ahol még „távfelelés” is van, és a gyerekek úgy válaszolnak a pedagógus kérdéseire, hogy apuka nem ül be súgni az asztal alá úgy, hogy a webkamera ne lássa az extra segítőt.
Szeretnélek megnyugtatni téged, mint szülőt valamiről!
A tanárok eddig is rendszeresen ismételtettek, amire most a karantén alatti gyengébb oktatási lehetőségek miatt a gyerekek és a pedagógusok csak még jobban rá lesznek kényszerülve szeptembertől.
Mivel a tananyagunk lexikális, diák szavakkal élve „bemagolni való” része Európának ezen részén szerencsétlen módon magas, az oktatás elgondolkodtató, logikai fejlesztő oldalához képest, különösen pedig az alkalmazható tudás begyakorlásához képest, ezért a tanárok újra és újra rákényszerülnek fontos anyagrészek megismétlésére.
Többé-kevésbé ez eddig is így volt. Ráadásul az arányokon túl ott van még a mennyiség. Fele ennyi tananyaggal a gyerekek kevesebb önbizalmat veszítenének, amit pedig megtanulnak, az alaposabb tudás lenne, amire egész életükben építhetnének.
Egészen biztos tehát, hogy a szeptember rengeteg ismétléssel kezdődik majd, mivel ha ez kimaradna, akkor a pedagógus „tetőt építene falak nélküli házra”. A gyerekeknek úgy kellene továbbhaladniuk az anyagban, hogy nem értik az elejét, amire az épül.
Ehhez még vedd hozzá azt, hogy várhatóan még nagyobb lesz a különbség a diákok tudásszintje között amiatt is, hogy a szülők különböző mértékben tudtak segítségükre lenne gyerekeiknek, míg ha iskolában folyt volna az oktatás, akkor legalább a tanár személye hasonló esély lett volna minden gyereknek. A „karantén online oktatás” rendszerében tehát valamelyest megnőtt a szülő szerepe a gyerek tanulásában, s ez létrehoz különbségeket.
Nem lesz könnyű sem tanárnak, sem gyereknek. A tanár talán szeretne nagyvonalú lenni, és eltekinteni az anyag legalább egy olyan felesleges mennyiségétől, ami amúgy sem járul majd hozzá jelentősen a gyerek túléléséhez később, amikor felnőtt lesz.
Ezt azonban elvileg nem teszik számára lehetővé az előírások. Akárhogyan oldja is meg a tanár azt az ellentétet, hogy sürgeti őt a tananyag hátra lévő része, mivel alapvetően humánus személy, ismétléssel és gyakorlással kezdi majd az évet. Kiváltképp nehéz dolga lesz azokkal a diákokkal, akik technikai, anyagi vagy egyéb okok miatt szinte kiestek az oktatás rendszeréből a karantén idején - mert ilyen is van.
Mit tehetsz te, mint szülő, hogy egyszerűbbé tedd a gyerek számára a következő tanévet?
Akár külsős segítséggel, akár magad, de gyakoroltasd a gyerekkel nyáron azt, amit tanultak.
Sok felnőtt is úgy gondolja, hogy amit elolvas, azt tudja. Nem, előbb meg kell értenünk, amit olvastunk, különben ezek csak szavak és fogalmak maradnak, nem tudás.
Azután, ha megértette a gyerek, amit tanult, még mindig hátra van annak gyakorlása. A tudás sok gyakorlással csiszolódik készséggé. A hangszeren zenélni tanulók számára ez nyilvánvaló, de minden más tudással is ez a helyzet.
Az előzőeket akkor írtam neked, ha a gyerekednek komoly tervei vannak a tanulással, mert amúgy megérthető egy lazább szülői hozzáállás is, aminek az a lényege, hogy a nyár legyen szünidő a gyerek számára.
A leghíresebb, legsikeresebb emberek nem feltétlenül azokból lettek, akik egész gyerekkorukat alárendelték iskolai tanulmányaiknak. Néhány tudós, felfedező egyáltalán nem ennek köszönhette azt, hogy később nagyot alkotott, hanem annak, hogy tanulmányai során vagy később legalább egy irányban komoly érdeklődést mutatott, fenntartotta érdeklődésének magas szintjét, és nem vette figyelembe környezete kétkedő megjegyzéseit, hanem kitartóan haladt a célja felé.
Az első és második osztályosok külön téma
Az írás és olvasás elemi fontosságú egy ember életében. Ez nagyon nehezen megvalósítható távoktatással. Nem irigylem az alsóban tanítókat, mert számukra szinte kiesett ez a fél év, amit nagy munka lesz bepótolni szeptembertől, de „nincs mese”, az írás és olvasás megtanulásán nem lehet spórolni.
A gyerek összes későbbi tanulmányainak esélyei, sikerei múlnak ezen.
Több iskolában előnyök is származnak a karanténból. A gyerekek rákényszerültek egymással jobban együttműködni. Neked meg van ez a feladat? Te ezt hogyan csináltad? … Inkább középiskolai szinten néhány iskolában olyan is előfordult, hogy a diákok csoportmunkát kaptak, együtt kellett működniük és osztályzatuk is „munkamegosztásuk” és a csoportosan elvégzett feladatok sikerén múlott.
Amit végére hagytam, azt csak remélem, hogy megtörtént pár helyen. Sokat dolgozom azon, hogy pedagógusokat és szülőket közelebb hozzak egymáshoz a diákok érdekében. Talán ez a válság a maga nehezebb oktatási körülményeivel is megmutatta szülők és pedagógusok számára is, hogy mennyire egymásra vagyunk utalva, mennyire fontos nekünk pedagógusoknak a szülő, és esetleg néhány szülő is változtatott a pedagógusok hasznosságát eddig leértékelő nézőpontján.
Talán naivitás, de remélem, hogy a válságnak lesz valamiféle olyan hatása, hogy nem csak iskola, hanem társadalmi méretekben az eddigi „műfény és csillogás” helyett előtérbe kerülnek a valós emberi értékek és kapcsolatok, de ez már túlmegy egy tanár tollának kompetenciáján, ezért itt befejezem.
Novák Ferenc
iskolai agressziókezelési specialista
www.gyerekneveles.hu
- Kecskemétimami -
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges