Jelenlegi hely

10 szuper játékszabály, hogy lekösd a nyaraló gyerkőcöket kint vagy bent

Elkezdődött a vakáció, egyre melegebb van és a gyerekek egyre többször kérdezik meg: Anya, mit játszunk? Hogy erre a kérdésre mindig legyen kész válaszod, íme néhány játékötlet, ami nem pénz kérdése. A legtöbbet bizonyára te is ismered, játszottátok valaha.

1. „Sári-Kati-Piri-Mari”  ugrálókötéllel

Biztos akad odahaza a láda mélyén egy (esetleg kettő) ugrálókötél. Először is, ha 4-en vagyunk, akkor mindenki választ magának egy nevet: Sári, Kati… Ketten a kötél két végén kezdik ütemesen, a mondóka ritmusára az ugrókötelet hajtani, közben a harmadik gyerkőc ugrál. A neveket folyamatosan ismételjük. Amelyik névnél tartunk a mondókában, amikor az ugró megbotlik, ő folytathatja az ugrálást. Lehet a saját nevekkel vagy más kitalált nevekkel is játszani, de azok ugyanolyan hosszúak legyenek és találjuk ki hozzá a ritmust. Ha hárman vagyunk, akkor valaki két nevet választ, vagy átköltjük a mondókát, ugyanígy, ha több mint négyen játsszuk.

2. Amerikából jöttem!

Talán mindenki ismeri, csak még nem tanította meg a gyerekeknek az Amerikából jöttem! játékot. Ehhez nem kell jó idő, lehet odabenn is játszani.  Egy lurkó gondol egy szakmára. Odaáll a többiek elé, és elmondja „Amerikából jöttem, két betűt hoztam. Mesterségem címere:O(rvo)S” Ez után hang és segédeszköz nélkül eljátssza a foglalkozást, a többiek pedig találgatnak. Aki kitalálja, ő lesz a következő mutogató. Ha vagyunk elegen, akkor két mutogatót küldjünk, mert az ő néma összjátékuk a játék igazi kihívása, és a nevetés forrása. Aki pedig kitalálta a feladványt, ő választ, hogy a két mutogató közül kit visz vissza Amerikába.

3. Egyérintő

Ezt a játékot a fiúk úgy játsszák, hogy egy labdát a falnak rúgnak egyszer, majd futva, helyüket átadva következőre már a másik kispajtásnak kell beleérnie, a falhoz rúgnia, és így tovább. De ha rossz az idő vagy nagyobb kihívást szeretnénk, akkor az egyérintőt mondókára játszhatjuk, kicsi, kézbe való labdával, dobásokkal:

Egyenlőre,  (falnak pattintva dobjuk a labdát és elkapjuk)
Két kettőre, (ugyanígy)
Három hatra,
Hat kilencre,
Üsd ki tízre, (csak visszaütjük)
Tizenegyre,        
Gyertyatartó, (feldobjuk a labdát)
Vaskoppantó, (visszafelé a földön egyet pattan a labda, mielőtt elkapjuk)
Egy a falba,
Egy a földre,
Egy pedig a levegőbe! (feldobjuk, elkapjuk)

Ha ment, akkor ugyanez egy kézzel, majd a másik kézzel, aztán közben egy taps, aztán két taps, végül guggolva. Meg amit még ki tudunk találni nehezítésnek. Ha valaki ront, akkor következik a másik.

4. Gumizás

A gumizás nagy kedvenc volt. Kell hozzá egy nagyon hosszú bugyigumi és 3 csemete. Különböző be-ki ugrás kombinációk nehezítik a feladatot. Ha nem emlékszel a lépésekre, akkor ebben a cikkben rengeteg variációt és részletes leírást találsz.

5. Repül-a-repül-a-repül-a…

Ez a játék is játszható kint és bent egyaránt. Egy valaki mondja trükkösen, elnyújtva: Repül a… repül-a… madár! Ekkor mindenki, aki úgy gondolja, hogy a madár repül, felemeli mindkét kezét. Aki lemaradt, az zálogot ad. Majd repül a… repül a… táska! Ez mivel nem repülő dolog, aki felemelte a kezét ő ad zálogot. Így megy a játék több körön keresztül, lehetőleg addig, míg mindenkitől kerül be zálog. A zálogok apró személyes tárgyak, csat, sál, labda stb. Ezeket letakarjuk, és megkérdezi a játékmester: Mit érdemel az a bűnös, akinek a zálogját a kezemben tartom? Ekkor a csapat közösen kialkuszik valamilyen nevetséges feladatot, pl. békaugrást, nyelvtörő mondást, stb. A játékmester kihúzza a zálogot a takaró alól és akié, az hajtja végre a feladatot. Ha tisztességgel megcsinálta, akkor visszakapja a tárgyat.

6. Árokmacska

Árokmacskát a játszótéren a legjobb játszani. Persze ideális esetben kell hozzá egy árok, csatorna, stb. de ha nincsen biztonságos helyen ilyen, akkor egy járda is megteszi a park közepén vagy a ház előtt. Kijelöljük a játéktér két szélét. Az árokban áll a macska, az egerek pedig fejvesztve rohangálnak egyik partról a másikra. Ha valakit az árokban kap el a macska, akkor ő váltja fel, ő lesz a fogó. Ha kiér a túlpartra, akkor biztonságban van. Van olyan változat is, ahol előszöra macska csukott szemmel mond egy színt, akin van, az átsétálhat és csak a többieknek kell futni.

7. Bölcsőfonás

Ez a kis elfoglaltság odabenn is játszható, ha esik az eső. Egy kb. 2 méteres kötőfonál ideális hozzá, aminek a két végét összecsomózzuk. Az egyik gyerkőc a jobb és bal kézfejére hurkolja, így, ahogy a képen látszik. A párja az ujjaival ügyesen megfogja és egy hurkoló mozdulattal átveszi, ekkor más formáció jön ki belőle. Ezt ismételhetik akárhányszor. Néha ugyanazok a fonálalakzatok jönnek ki, de ha önálló mozdulatokat is teszünk bele, akkor sosem érnek véget a variációk.

8. Antanténusz

Álljatok körbe, mindenki tegye oldalra mindkét kezét tenyérrel felfelé. Mindenki vegye a bal kezébe a társa jobb kezét, tenyérrel felfelé. Így mindenkinek a bal keze egy jobb kezet tart és mindenkinek a jobb keze a társa balján fekszik. Egy nemzetközileg ismert halandzsa mondóka sorait közösen szavalva a jobb kezeddel belepaskolsz a másik jobb kezébe, mintegy tovább adod a ritmust, szépen, körben. Nem szabad megszorítani, visszatartani a másik kezét, de gyorsítani szabad. Amikor a mondóka a végére ér, akinek a tenyerébe csapnak, az kiesett. Így szépen el is fogy a kör, az utolsó bennmaradó nyerte a játékot. A mondóka egyik népszerű változata pedig: Antanténusz, szórakaténusz, Szóraka-tiki-taka-alabala-bim-bambusz!

9. Ugróiskola

Krétával vagy kővel is felrajzolhatjuk az ugróiskola kockáit, és kezdődhet a mérkőzés: Kis kavicsot dobva az első mezőre, azt átugorva és a többi mezőbe beugorva játssza végig az első játékos a pályát, majd visszafelé egy lábon felveszi a követ, átugorja a mezőt és végzett. A második mezőt célozza és így folytatódik a játék, amíg nem ront a dobásban vagy az ugrásban. Akkor a következő lurkó következik. Ha ráuntatok a hagyományos formára, akkor kígyó alakot és sok más variációt is megismerhettek.  

10. Macskázás

Ketten elhelyezkednek egymástól távolabb, a harmadik játékos lesz a macska. A szélsők labdát dobnak, gurítanak vagy pattintanak egymásnak. A macska pedig megpróbálja elkapni, elpöckölni mielőtt a másikhoz érne. Ha sikerül, akkor vagy a dobó vagy az el nem kapó gyerek lesz az új macska, ez megegyezés kérdése. A létszámtól függően háromszög vagy bármilyen sokszög alakban is felállhat a három, négy, öt dobó is, de érdemes több macskát is szolgálatba állítani ekkor, hogy pörögjön a játék.   

Ha pedig ezekre is ráuntatok, akkor jusson eszedbe az „Adj király katonát!” a „Gyertek haza ludaim!”, a „Tüzet viszek, lángot viszek” , „Tűz-víz-repülő!”, vagy a „Hideg-meleg” rejtős játék is.

 

Szerző: Ágnes, Csabaimami

Képek: Néprajzi Lexikon (www.mek.oszk.hu)